• A-
    A+
  • English
  • Українською
OSCE efforts to facilitate resolution of the Russian-Ukrainian conflict
01 January 2020 00:00

1. Political aspects, adopted decisions

The issue of the Russian-Ukrainian conflict and devastating impact of the ongoing Russian aggression against Ukraine on the European security architecture is a priority of the OSCE agenda since February 2014. Overwhelming majority of the OSCE participating States recognize the fact that restoration of trust and constructive cooperation in the OSCE area remains impossible without correcting principles and commitments of the OSCE, flagrantly violated by Russia.

Intensive discussions on the abovementioned topic (annually, more than one hundred statements are delivered by Ukraine in the OSCE, its working bodies and during its thematic events, in which the delegation of Ukraine draws attention to the issues related to the Russian aggression against Ukraine) allow to maintain proper attention of the international community and to strengthen international support provided to Ukraine on the restoration of sovereignty and territorial integrity in the internationally recognized borders (including through implementation of the Minsk agreements and de-occupation of Crimea). Exchange of views during the meetings of the OSCE Permanent Council also allows to monitor trends in Russia's position on specific issues related to the conflict.

Taking into account the consensus-based adoption of decisions by the OSCE decision-making bodies (Summit, Ministerial Council, Permanent Council, Forum for Security and Co-operation), as of now the following documents were adopted:

- OSCE Permanent Council decision of 21 March 2014 №1117 "Deployment of an OSCE Special Monitoring Mission to Ukraine";

- Declaration of the 1034th (special) Permanent Council meeting of 20 January 2015;

- Declaration of support for the Special Monitoring Mission to Ukraine following the tragic incident that occurred on 23 April 2017

2. Mechanisms, established by the OSCE

Trilateral Contact Group, established in June 2014, became a key mediation tool of the OSCE. Within its framework, the consultations and negotiations on specific steps to implement the Minsk agreements take place among the representatives of Ukraine, Russia and the OSCE. The TCG is headed by Special Representative of the OSCE Chairman-in-Office in Ukraine and TCG Heidi Grau. The TCG includes four Working Groups on political, security, economic and humanitarian issues, which regularly meet in Minsk (position of the Ukrainian side on the necessity to establish an additional WG on border is not supported by the Russian side). "Normandy Four" States (Ukraine, Russia, Germany and France) provide political supervision to the activities of the TCG.

ОБСЄ розгорнуто також дві польові місії, які сприяють врегулюванню російсько-українського конфлікту: Спеціальна моніторингова місія ОБСЄ в Україні та Місія спостерігачів ОБСЄ на російських пунктах пропуску «Гуково» і «Донецьк» на російсько-українському міждержавному кордоні на російсько-українському міждержавному кордоні. Можливості СММ ОБСЄ, яка станом на грудень 2019 р. складалася з 766 міжнародних спостерігачів, 125 іноземних працівників і 438 місцевих працівників та мала бюджет в 101 млн. євро, використовуються для висвітлення реальної безпекової і гуманітарної ситуації на окупованих РФ територіях Донбасу. Російська окупаційна адміністрація значно обмежує пересування патрулів СММ на зазначених територіях і відмовляє в доступі до окупованих АР Крим і м. Севастополь. Місія спостерігачів на російсько-українському кордоні надзвичайно обмежена в своїх можливостях через запроваджені російською стороною вимоги до її діяльності та небажання РФ поширювати мандат місії на інші пункти пропуску.

3. Involvement of the OSCE structures and institutions

Делегація України за активного сприяння західних партнерів продовжує використовувати інструментарій ОБСЄ, її інститутів та структур, з метою протидії спробам російської окупаційної влади поширити свою юрисдикцію на АР Крим та м. Севастополь, приховати факт гібридної збройної агресії на Донбасі та уникнути своєї міжнародно-правової відповідальності як держави-окупанта.

У 2019 році Словацьке головування послідовно надавало питанню російсько-українського конфлікту першочергову увагу. Підтвердженням цього стала, серед іншого, і достатньо висока інтенсивність візитів до України (візит Президента Словаччини З.Чапутової до України 16 вересня, три візити Діючого голови М.Лайчака до України: 15–16 січня, 13 червня, 13–14 вересня та 28–29 листопада).

Верховний комісар ОБСЄ у справах національних меншин, спільно з БДІПЛ, провів у 2014 році Місію з оцінки стану справ із дотримання прав людини, за результатами якої підготовлено низку рекомендацій з усунення порушень прав людини в окупованому Криму, що, з огляду на неконструктивний підхід окупаційної влади, не втратили своєї актуальності і по сьогодні. Можливості ВКНМ, водночас, обмежені виключно здійсненням дистанційного моніторингу стану дотримання прав людини в окупованому Криму: для прикладу, майже в ході кожного візиту до України ВКНМ проводить зустрічі з представниками Меджлісу кримськотатарського народу (у 2019 році – у травні і жовтні).

Представник ОБСЄ з питань свободи ЗМІ також з самого початку російської агресії та подальшої окупації Криму був залучений до зусиль ОБСЄ. Зокрема, ПЗМІ активно здійснює свої візити до України та виступає з численними заявами щодо ситуації зі свободою слова в Україні, зокрема на окупованих територіях Криму та Донбасу. Серед найбільш важливих заяв ПЗМІ у 2019 році варто відзначити прес-реліз від 17.04.2019 із засудженням незаконних арештів громадянських журналістів у Криму, що сталися 28.03.2019, та триваючого погіршення ситуації із свободою слова та безпекою журналістів на півострові. Окремо можна відзначити регулярні заяви ПЗМІ з критикою політично вмотивованих справ проти О.Сенцова, Р.Сущенка, М.Семени, С.Асєєва, О.Галазюка.

Важливою в контексті консолідації позицій міжнародної спільноти для протидії російській агресії проти України є роль Парламентської Асамблеї ОБСЄ, в якій рішення ухвалюються без застосування правила консенсусу, що позбавляє РФ можливості блокувати їх. У 2019 році, зокрема, на щорічній сесії в Люксембурзі було ухвалено Резолюцію «Мілітаризація Російською Федерацією тимчасово окупованих Автономної Республіки Крим і міста Севастополь, Україна, Чорного моря та Азовського моря».

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux